#D9E8EE

‘Bij nieuwe regels vraag ik me altijd af: wat heeft het kind hieraan?’

‘Als ouders en kinderen blij worden van jou, word jij als jeugdprofessional blijer, wordt je werk leuker, heb je minder klachtgesprekken en ervaar je minder agressie en stress. Liefdevolle jeugdzorg begint bij professionals.’ Met meer dan vijfentwintig jaar ervaring op de groep en als jeugdbeschermer weet Mireille Molenaar waarover ze praat. Haar inzichten en ervaringen gebruikt ze als coach en trainer om jeugdwerkers weerbaarder te maken. Vijf tips om sterker én kwetsbaarder in je werk te staan. (bron: Jeugdzorg werkt!)

1. Sta stil om in balans te blijven

Makkelijker gezegd dan gedaan met een volle agenda, maar toch helpt stilstaan om in balans te blijven. Ben je bewust van wat er gebeurt, hoe je je voelt en wat je nodig hebt van collega’s of de organisatie. Al is het maar vijf minuten per dag. Neem je gevoel serieus!

Mireille: ‘In mijn workshop Hoofdopruimen laat ik mensen hun hoofd tekenen. Schetsen vol stress, emoties, ‘ik moet nog dit’ en ‘dat moet nog af’. Leer om je hoofd op te ruimen en ongewenste emoties zoals stress een plek te geven in bijvoorbeeld de afvalbak. Dat geeft rust.’

2. Ken jezelf en geef vertrouwen

Om vanuit je hart te werken moet je jezelf kennen. Wat zijn mijn kwaliteiten, mijn angsten? Heb ik voldoende zelfvertrouwen om vertrouwen te kunnen geven? Dit gaat niet van de ene op de andere dag. Mijn menselijke kant laten zien heb ik me steeds meer eigengemaakt, ondanks regels en protocollen. Me bij nieuwe regels afvragen wat het kind eraan heeft. En bij een boze reactie niet in de afweer schieten, maar zeggen: “Goh, ik zie dat je boos bent. Waar gaat die boosheid nou echt over?”‘

3. Vertel iets over jezelf

‘Onderschat niet de waarde van eerst maar eens koffiedrinken. Vertel iets over jezelf in het eerste gesprek. Ik zeg bijvoorbeeld dat ik gescheiden ben en kinderen heb. Door kwetsbaarheid en menselijkheid te laten zien, is de relatie gelijkwaardiger en kan ik gezinnen beter helpen. Twee mensen in gesprek, de één heeft een probleem, de ander helpt. Mijn open houding wordt gewaardeerd, dat hoor ik regelmatig terug van oud-cliënten.’

4. Luister oprecht zonder oordeel

‘Luister zonder vooringenomenheid naar wat de cliënt jou vertelt. Geef mensen de ruimte om te mogen zijn wie ze zijn. Lastige zaken besprak ik vanuit contact met de ander en niet op een confronterende manier. “Ik zie dit en ik vind hier iets van. Hoe zou  je dit anders willen aanpakken? Hoe kan ik je daarbij helpen?”’

5. Leef je in

‘Hoe zou het voor jou zijn om een vreemde jeugdzorgprofessional over de vloer te hebben die zich met jouw kinderen bemoeit? Brieven in de bus die je niet snapt en heel verwarrend zijn? Voor het eerst in de rechtbank? Wat voor jou werk is, is voor cliënten hun leven.’

Na het interview

’s Avonds post Mireille op LinkedIn een bericht over een ontmoeting met een oud-pupil: ‘Wat zou er beter kunnen in de jeugdzorg volgens jou?’, is eigenlijk wat ik altijd wel vraag aan een jongere die ik na een tijdje weer spreek. ‘Echt kijken welke hulp goed past bij het kind, en het mag persoonlijker, minder afstandelijker. Een hulpverlener moet veel weten van mij, ik vind het fijn als een ander ook wat vertelt over zichzelf’. En ‘een knuffel geven moet kunnen’.🥰

#jeugdhulp #allesinhetwerk

lees verder

Nieuws

Goed werkgeverschap antwoord op hoge uitstroom en verzuim in jeugdhulp

Het eerste exemplaar ‘Hoe bouw je een aantrekkelijke organisatie?’ wordt vandaag op het event van Jeugdhulp. Alles in het werk in het Spoorwegmuseum Utrecht uitgereikt aan drie jeugdhulporganisaties.

Nieuws

Laatste plaatsen: meld je nu aan!

Last call! Er zijn nog een paar plekken (gratis) vrij voor de Inspiratieweek die a.s. maandag van start gaat. Kom langs en laat je verrassen door een mooie mix van inhoud, contact, vermaak en inspiratie!

Nieuws

Gedurfde stap om aantrekkelijke organisatie te worden

Goede medewerkers verlaten de organisatie en de medewerkerstevredenheid daalt al jaren. Bij Triade Vitree hebben ze al van alles geprobeerd om dit tij te keren. Helaas met onvoldoende resultaat. Vorig jaar zomer kwam het management tot de conclusie: onze medewerkers zijn ongelukkig en er moet nu écht iets gebeuren!  

In w er k en en behouden Blijf v oor de jeu g d A ant r ek k elij k e o r g anis a tie Ag r essievrij w er k en Arbeidsmarkteffecten SKJ- re gi s t r a tie Mbo e r s in jeu g dhulp De emancipatie van de professional
In w er k en en behouden Blijf v oor de jeu g d A ant r ek k elij k e o r g anis a tie Ag r essievrij w er k en Arbeidsmarkteffecten SKJ- re gi s t r a tie Mbo e r s in jeu g dhulp De emancipatie van de professional

Om je de beste ervaring te kunnen geven maken wij gebruik van cookies.
Door het gebruiken van onze website ga je hier automatisch mee akkoord.
Wil je meer informatie? Klik dan hier.